یک لابراتوار بزرگ کنترول کیفیت ادویه و غذا در بلخ ایجاد می‌‎شود

اداره ملی غذا و ادویه می‌گوید که در نظر دارند تا برای کنترول کیفیت ادویه و مواد غذایی وارداتی و تولید شده در داخل کشور یک لابراتور بزرگ با استندرد های بین المللی را در ولایت بلخ ایجاد کنند.

عبدالباری عمر، رئیس عمومی اداره ملی غذا و ادویه طی سفر اش به بلخ گفت: « در پلان داریم که در مزارشریف لابراتور کنترول کیفیت غذا و ادویه را که با امکانات فنی پیشرفته مجهز خواهد بود ایجاد نماییم تا باشد تمام مواد خوراکی و ادویه که از خارج وارد و یا در داخل تولید می شود در همین لابراتور کنترول و بررسی شود.»

وی همچنان از نبود جواز کاری برای برخی شرکت‌های ادویه انتقاد کرد و گفت شرکت ها سه روز فرصت دارند تا جواز بگیرند در غیر آن فعالیت‌های شان متوقف خواهد شد.

آقای عمر گفت: «به هیچ یکی از ادویه فروشان اجازه نمی دهیم که بدون جواز فعالیت نمایند. در کنار این در هیچ ادویه فروشی مسئول فنی ادویه موجود نبود. مسئول فنی ادویه باید در هر شرکت همیشه موجود باشد.»

مسئولان اتحادیه ادویه فروشان ولایت بلخ فروش ادویه تاریخ گذشته و بی کیفیت را جنایت بشری خوانده و این کار را خلاف موازین اسلامی و دینی می دانند.

شعیب صافی، مسئول اتحادیه ادویه فروشان شمال می‌گوید: « یک فقیر با یک کراچی دستی کار می‌کند و در صورتیکه ما ادویه بی کیفیت و جعلی را بالای وی به فروش می‌رسانیم این خیانت نیست بلکه جنایت است.»

این در حالیست که اخیراً قیمت ادویه در ولایت بلخ افزایش یافته است و مردم می‌گویند که توان خرید ادویه را ندارند.